مهندسی بهداشت حرفه ای 90 قم

بهداشت حرفه ای حامی دستانی است که پیامبر بر آنها بوسه زد ...

مهندسی بهداشت حرفه ای 90 قم

بهداشت حرفه ای حامی دستانی است که پیامبر بر آنها بوسه زد ...

دانلود نرم افزار ارزیابی پوسچر

نرم‌افزار ErgoIntelligence Upper Extremity مجموعه‌ای از ابزارهای تحلیل ارگونومیکی شامل RULA، REBA، SI، OCRA و CTD Risk Index  است که با دریافت اطلاعات ازکاربر و جمع بندی آنها تحلیل‌های ارگونومیکی را با استفاده از ابزارهای فوق انجام می‌دهد. 

 

 

 دانلود نرم افزار ارزیابی پوسچر

  

سریال نرم افزار

NEXGEN-ERGO-9900020679

برای استفاده از راهنمای نرم افزار به ادامه مطلب بروید 

۱- RULA

RULA مخفف Rapid Upper Limb Assessment  است که اثر طرز قرار گرفتن بدن، تکرار کارها و وارد شدن نیروها را بر بدن اپراتور بررسی کرده و به هر یک امتیازی را نسبت می‌دهد و در نهایت یک امتیاز کلی را برای وضعیت بدن محاسبه می‌نماید. (RULA Grand Score) به این ترتیب فعالیت‌هایی که قسمت‌های بالای بدن(گردن، شانه‌ها، بازو و دست‌ها) را با خطر آسیب دیدگی مواجه می‌سازند مشخص می‌شوند. قسمت RULA از نرم‌افزار ErgoIntelligence با دریافت اطلاعاتی در مورد وضعیت قرار گرفتن بدن اپراتور RULA Grand Score را محاسبه نموده و پیشنهاداتی را برای اصلاح وضعیت کاری اپراتور ارائه می‌دهد.

2- REBA

REBA مخفف Rapid Entire Body Assessment  است که برای بررسی پوسچرهای خاص بدن به کار می‌آید. در این روش قسمت‌های مختلف بدن به‌طور جداگانه بررسی شده و بر حسب فاصله آنها از حالت طبیعی بدن امتیازی به هر یک نسبت داده می‌شود. سپس با توجه به این امتیازات، یک امتیاز کلی برای اپراتور محاسبه می‌شود. (REBA Grand Score)  این امتیاز نشان می‌دهد که سطح ریسک برای اپراتور چقدر است و برای بهبود وضعیت بدنی وی نیازی به انجام اقدامات اصلاحی وجود دارد یا خیر.

3- SI

این شاخص که مخفف Strain Index است بر مبنای شش متغیر محاسبه می‌شود: شدت نیرو،  مدت زمان اعمال نیرو، تعداد دفعات اعمال نیرو توسط اپراتور در هر دقیقه، پوسچر دست و مچ، سرعت کار و مدت زمان  انجام کار. بر اساس تحقیقات Moor و Grag در سال 1995 مشخص  شد که هر چه ضریب SI برای اپراتور بالاتر باشد، احتمال آسیب‌دیدگی وی نیز بیشتر خواهد بود. در بخش Strain Index  از نرم‌افزار ErgoIntelligence ، با وارد کردن شش متغیر ذکر شده به نرم‌افزار، شاخص SI محاسبه شده و سطح ریسک مرتبط با آن نیز مشخص می‌شود. 

 4- OCRA

OCRA مخفف Occupational Repetitive Actions Index  است. در این روش با دریافت برخی از ویژگی‌های کار، تعداد بهینه دفعات تکرار آن در هر دقیقه مشخص می‌شود. این عدد با در نظر گرفتن یک مقدار ثابت  (30 کار در هر دقیقه) و تغییر آن با توجه به شرایط خاص کار، پوسچر بدن، مدت زمان استراحت و ... به دست می‌آید. با توجه به تفاوت تعداد کارهای انجام شده در هر دقیقه با تعداد دفعات بهینه انجام کار، عدد OCRA (OCRA Grand Score) محاسبه می‌شود که این عدد مبنایی برای تعیین سطح ریسک مربوط به اپراتور و انجام اقدامات اصلاحی است.

 5- CTD Risk Index

 CTD Risk Index  مخفف Cumulative Trauma Disorders Risk Index است. این بخش از نرم‌افزار ErgoIntelligence با دریافت اطلاعات کمّی در مورد ویژگی‌های کار مانند فرکانس حرکات دست و نیروهای وارد بر آن، شاخصی را محاسبه می‌کند. (Grand Score) این شاخص نشان‌دهنده میزان فشار وارد بر ماهیچه‌ها و تاندون‌های مچ است و در تشخیص مشکلات جسمی اپراتور و برنامه‌ریزی برای اصلاح کار به کار می‌آید. هم‌چنین با استفاده از این شاخص و نمودارهایی که به همین منظور طراحی شده‌اند می‌توان نرخ آسیب‌دیدگی اپراتور را به ازای هر 200000 ساعت کار پیش‌بینی نمود. 

نظرات 2 + ارسال نظر
aa چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 18:37

مرسی گلم

خواهش می کنم

Z.A دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 22:07

بابت نرم افزار، ممنون.

خواهش میکنم.قابل نداشت...

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.